Hej! Du använder en gammal webbläsare

Vårt kök

Vi lagar i stort sätt all vår mat från grunden och använder till största del ekologiska och kravmärkta varor. Att våra barn får i sig en väl balanserad kost är viktigt för att de ska orka med dagen på förskolan, men även för att lära sig vikten av bra kost och hälsa från tidig ålder.

Foto: Mostphotos

Vi erbjuder alltid barnen att smaka på all mat och vi vill göra dem nyfikna på saker som de inte provat tidigare.

All vår mat lagas på plats, från grunden av vår egen kock i vårt eget tillagningskök. Vi har bra råvaror och strävar efter att använda så mycket ekologiska livsmedel som möjligt. I vår strävan mot en hållbar utveckling, serveras vegetarisk lunch en dag i veckan. Vi är jobbar även för att bli mer sockersmarta och minskar mängden tillsatt socker i vår kost.

Menyförslag

Masmatsedelns menyförslag utarbetas av en matsedelsgrupp som består av  kökschefer och kockar från olika kök samt kommunens egen koststrateg. På så sätt  säkerställer vi att våra menyförslag håller en hög standard och kvalitetssäkrar att våra måltider lever upp till den nya skollagens lagkrav om näringsriktiga skolmåltider.

Allergier eller specialkost

Vi följer Haninge Kommuns kostpolicy. Äter ditt barn vegetarisk eller fläskfri kost måste du som vårdnadshavare alltid kontakta köket på förskolan för att tillgodose det enskilda barnets behov av näringsrik och säker kost. Du måste däför fylla i en blankett och lämna till ditt barns avdelning.

Vid allergier som kräver specialkost måste vårdnadshavaren lämna in ett läkarintyg tillsmmans med blanketten för specilakost.

Vi serverar inte nötter eller mandlar på förskolan eftersom det kan finnas barn med allvarliga allergier. Därför är det heller inte tillåtet att ta med egen mat till förskolan.

Senast uppdaterad: 29 maj 2023